Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького – відомий в Україні та за кордоном заклад освіти і науки, регіональний центр постійної співпраці з виробництвом, давній осередок виховання майбутніх фахівців у дусі патріотизму і духовності.
В університеті навчається близько шести тисяч студентів денної і заочної форм навчання, ведеться підготовка магістрів за чотирма спеціальностями, працюють п’ять факультетів стаціонарної форми навчання – факультет ветеринарної медицини, біолого-технологічний факультет, факультет харчових технологій, факультет економіки і менеджменту, факультет доуніверситетської освіти і підготовки молодших спеціалістів, крім того є факультет заочної освіти, а також Інститут післядипломної освіти та перепідготовки кадрів АПК.
Навчальний заклад має довгу і славну історію. Початки ветеринарної справи й освіти в Галичині зі столицею краю Львовом припадають на 1784 рік, коли у тодішньому відновленому Львівському університеті на медичному факультеті була відкрита кафедра ветеринарії. Першим професором і керівником кафедри був Юрій Хмель (1747 – 1805), вихованець Віденської ветеринарної школи.
У 1881 році у місті була відкрита самостійна ветеринарна школа з офіційною назвою: Цісарсько-королівська ветеринарна школа зі школою підковування коней та клінікою-стаціонаром для тварин у Львові. Директором школи від 1 жовтня 1881 року був проф. Петро Зайфман (1823 – 1903). З часом змінювалися назви навчального закладу: від школи до академії, від академії до інституту, через фахові курси і знову до інституту, а відтак через академію і до університету. У 1994 році тодішній академії було надано ім’я видатного вченого професора Степана Ґжицького, а 2003 року академії присвоєно статус національної. Указом Президента України Віктора Ющенка 28 липня 2007 року навчальний заклад реорганізовано в університет з такою офіційною назвою: Львівський національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького.
До основних критеріїв, що характеризують потенціал університету, належать: історичність, досвід підготовки лікарів ветеринарної медицини, технологів виробництва та переробки продукції тваринництва, маркетологів, менеджерів, технологів м’ясо та молокопереробної галузі, кількість докторів наук і професорів на профілюючих і загальноосвітніх кафедрах, наявність навчально-лабораторної бази і можливість її розвитку, ефективність організації навчального процесу з урахуванням оптимальної кількості студентів на тій чи іншій спеціальності.
З розвитком науки відкрито в університеті нові спеціальності, у навчальні плани введено більше гуманітарних дисциплін, постійно ведеться робота з удосконалення навчальних планів і програм на підставі вимог Болонського процесу, розширюється вивчення фундаментальних наук і предметів ветеринарного, технологічного, інженерно-технологічного, екологічного, правового та економічного профілів. Основним мірилом оцінки якості підготовки спеціалістів на кафедрах і факультетах вважають тепер не тільки знання, а й рівень оволодіння професійною діяльністю, якість вирішення виробничих завдань.
Університет активно розпочав освоєння нової концепції навчального процесу: переглянуто структуру навчального процесу на користь практичних занять; на всіх кафедрах запроваджується кредитно-модульна система навчання студентів. Вона дозволяє найповніше використовувати педагогічну майстерність кожного викладача під час проведення активних методів навчання і є складовою частиною технології контекстного навчання; кредитно-модульна система дозволяє студенту вчитися без примусу, а викладачеві – зосередитися на викладанні.
Підготовка спеціалістів в університеті ведеться за 12 спеціальностями та 15 спеціалізаціями. Університет надає освітні послуги за такими напрямками: ветеринарія, харчові технології та інженерія, технологія виробництва і переробки продукції тваринництва, рибне господарство та аквакультура, специфічні категорії (якість, стандартизація та сертифікація), економіка та підприємництво, менеджмент і адміністрування, екологія, охорона навколишнього середовища та збалансоване природокористування, право.
Головною структурною одиницею у системі надання фахових освітніх послуг є кафедра. В університеті функціонує 38 кафедр. Окрім того, структурним підрозділом, який надає освітні послуги, включаючи другу вищу освіту, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів, є Інститут післядипломної освіти та перепідготовки кадрів АПК.
Безпосередню щоденну роботу з організації навчального процесу в університеті скеровує та координує навчальна частина.
До інших головних структурних підрозділів, що сприяють навчальному процесові, належать наукова бібліотека, навчально-науково виробничі центри „Давидівський” та „Комарнівський”, відділ практики, лабораторії комп’ютерних технологій та технічних засобів навчання тощо.
Окремим підрозділом університету є Рожищенський зооветеринарний технікум, з грудня 2007 року – коледж університету.
В університеті реалізується програма інтеграції науки та навчального процесу. На базі кращих наукових установ і виробничих підрозділів (фірм, підприємств, об’єднань) створено 59 філіалів кафедр, а при університеті – навчально-науково виробничий комплекс „Зооветеринарія та біотехнологія”, до складу якого входить 31 учасник (навчальні заклади І – II рівнів акредитації, школи, ліцеї, гімназії, професійно-технічні училища, виробничі підприємства і центри та інші).
Університет здійснює підготовку фахівців за кошти державного бюджету, за пільговими державними кредитами і за кошти фізичних та юридичних осіб. Частка держзамовлень складає 65% на денній і 35% – на заочній формах навчання. Щорічно студентами перших курсів стає понад 600 осіб (денна форма).
Однією зі складових забезпечення ефективного навчального процесу є навчально-методична робота. Щорічно науково-педагогічними працівниками університету видається понад 1000 одиниць навчально-методичної продукції. Однією з основних вимог до викладача є постійне оновлення лекційного матеріалу та використання сучасних освітніх технологій подання матеріалу студентам. Лише за останні 2 роки розроблено 5 електронних посібників з подачею матеріалу через Internet, комп’ютерні варіанти лекцій, освоюється викладання дисциплін з використанням інтерактивних засобів. Для потреб науково-педагогічних працівників і студентів університету призначений комп’ютерний парк, що налічує 260 ПЕОМ. Сформовано шість комп’ютерних класів, викладачі і студенти мають безкоштовний доступ до мережі Internet.
Вже понад 10 років, крім дипломів за основною спеціальністю, випускники університету отримують сертифікати з робітничих професій (усього 17).
Сьогодні в університеті навчальний процес забезпечують понад 400 викладачів, у т. ч. 3 академіки УААН, 4 членкореспонденти УААН, 2 академіки УАН, 2 академіки Нью-Йоркської АН, 5 академіків АН ВО України, 1 академік АТН, 1 академік АКН, 55 професорів, докторів наук, понад 225 доцентів, кандидатів наук. Серед провідних працівників – 4 заслужені діячі науки і техніки України, 2 заслужені працівники освіти України, 2 заслужені працівники ветеринарної медицини України, 1 заслужений працівник сільського господарства України, 1 заслужений працівник фізичної культури і спорту.
За показником викладачів з науковими ступенями університет упродовж багатьох років займає одне з перших місць у системі вищих навчальних закладів аграрного профілю України, 75% кафедр очолюють доктори наук, професори.
З 1998 року в університеті ведеться підготовка фахівців за освітніми рівнями – молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст і магістр, чим вирішено питання неперервності, наступності та ступеневої підготовки фахівців. У 2000 році навчальним закладом випущено перших 12 магістрів. Сьогодні цей сумарний показник складає 620 осіб.
Останніми роками середньорічний випуск спеціалістів складає майже 700 осіб, у тому числі з денної форми навчання – до 400 осіб, з яких 10-16 відсотків захищають дипломні роботи з оцінкою „відмінно”. Від 1999 року студенти університету одержують дипломи державного взірця, які виконані на основі фотокомп’ютерних технологій.
Сьогоднішній університет протягом своєї історії завжди був і залишається провідним науковим центром країни в ділянці досліджень з ветеринарної медицини та зооінженерії.
Університет гордиться плеядою вчених, яким належить велика роль у розвитку вітчизняної і світової науки. Славну сторінку в її науковий доробок вписав учений з європейським визнанням професор Степан Зенонович Ґжицький. У створеній ним науковій школі біохіміків вивчалися особливості обміну речовин жуйних тварин для підвищення їх продуктивності. З біохімічної школи С.З.Ґжицького вийшли видатні вчені-біохіміки: академіки Палфій Ф.Ю., Лагодюк П.З. і Береза І.Г., членкореспондент УААН Макар І.А., професори Головацький І.Д., Кусень С.Й., Скорохід В.Й., Калачнюк Г.І. Крім цієї, в університеті плідно працюють ще 11 наукових шкіл.
У різні періоди історії університету тут працювали відомі діячі української гуманітарної науки: професори Вацлав Морачевський та Гнат Западнюк, визначний літературознавець, етнопсихолог і педагог Яким Ярема, а також знаний історик Іван Карпинець.
Лише за останні 10 років вчені університету опублікували коло 5,5 тисяч наукових праць, майже 1,5 тисячі монографій, підручників, посібни-ків, довідників та рекомендацій, отримано 318 авторських свідоцтв та патентів на винаходи. За кількістю патентів на винаходи з розрахунку на одного викладача університет посідає перше місце серед 23 вищих аграрних навчальних закладів України. В університеті працюють три спеціалізовані вчені ради для захисту докторських і кандидатських дисертацій з 10 спеціальностей.
У січні 1940 року в тодішньому інституті була започаткована аспіран-тура. За весь період в аспірантурі навчалося 596 осіб, у тому числі 547 аспі-рантів з відривом від виробництва, а 49 на заочній формі.
Науковий потенціал інституту дозволив готувати кадри з 19 спеціальностей. Основними напрямками підготовки кандидатів наук були і залишаються акушерство і біотехнологія відтворення, фізіологія тварин, фармакологія, годівля тварин і технологія кормів. За останні 5 років інтенсивно готуються кадри з ветеринарної санітарії, ветеринарно-санітарної експертизи продуктів тваринництва, годівлі тварин, патології, онкології і морфології, гігієни тварин, технології продуктів тваринництва, діагностики і терапії тварин, розведення та селекції тварин тощо. З 1990 року розпочато підготовку науковців з економіки АПК, а в 1997 ювілейному році було проведено перший набір до аспірантури з технологічних спеціальностей. У 2001 році було відкрито докторантуру із 9 спеціальностей та розширено спеціальності для набору в аспірантуру до 25.
Колишні аспіранти стали основою для заміщення вакантних посад в університеті (305 осіб). Ще 41 аспірант за державним скеруванням працює в наукових і навчальних закладах аграрного профілю України і пострадянських країн.
Випускники докторантури та аспірантури університету у структурі професорсько-викладацького складу на сьогодні становлять понад 40 відсотків.
Сьогодні під керівництвом провідних учених університету в аспірантурі та докторантурі навчається 64 особи, а понад 30 викладачів працюють над докторськими дисертаціями. У структурі університету функціонують сім науково-дослідних інститутів.
Вчені університету працюють над виконанням бюджетних та кафедральних тем, що, як правило, закінчуються захистом дисертаційних робіт, написанням монографій, підручників, методичних рекомендацій, практичним впровадженням у виробництво. Вони розробили і впровадили систему мікроелементного живлення при інтенсивній технології виробництва яловичини та способи підвищення її якості; нову комплексну технологію передзабійної підготовки тварин; методи комплексної терапії корів при акушерських патологіях; методи діагностики, лікування і профілактики бронхопневмоній та гострих шлунково-кишкових хвороб молодняку сільськогосподарських тварин. Також запропонували ефективні лікарські засоби для профілактики і лікування тварин при паразитарних і грибкових хворобах, технологію інтенсивної відгодівлі великої рогатої худоби; вивели українську гірськокарпатську породу овець (у співавторстві) та працюють над покращенням якостей симентальської породи, підвищенням м’ясних якостей овець породи прекос шляхом схрещування з баранами м’ясо-вовнової породи суффольк.
У навчально-науково виробничих центрах створено три племрепродуктори молочної чорно-рябої породи корів, полтавської м’ясної породи свиней та м’ясо-вовнової породи овець прекос.
В університеті активно діє студентське наукове товариство, що налічує понад 1000 членів. Студенти працюють у наукових гуртках, виступають на кафедральних семінарах, факультетських, університетських і міжуніверситетських студентських конференціях. Кращі роботи нагороджуються і публікуються в наукових виданнях університету, зокрема у журналах „Науковий вісник” та „Сільський господар”. За останні 10 років видано 37 томів „Наукового вісника” загальним обсягом понад 575 друкованих аркушів.
Налагоджені тісні зв’язки з науково-дослідними та навчальними уста-новами багатьох країн: підготовлені проекти спільних наукових досліджень з профільними кафедрами Краківського аграрного університету, Головної школи сільського господарства у Варшаві (SGGW) та Вроцлавського аграрного університету (Республіка Польща). Спільно з цими навчальними закладами спланували стажування співробітників університету, що у перспективі дасть можливість працювати над реалізацією спільних наукових грантів.
В університеті проводяться чисельні культурно-освітні, спортивні і виховні заходи, що розширюють світогляд студентів в галузі культури, народної та технічної творчості, формують в них високі естетичні смаки. Сьогодні в університеті є п’ять народних мистецьких колективів – чоловічий хор „Дзвін”, ансамбль танцю „Підгір’я”, оркестр українських народних інструментів „Намисто”, капела бандуристок „Кобза”, студентська хорова капела „Ватра”.
Загальним орієнтиром для організації виховної роботи в університеті служать концепція українського національного виховання і навчальна програма „Основи української державності, культури та духовності”, які втілюються в життя. У виховній роботі зі студентами беруть участь структурні підрозділи університету, професорсько-викладацький склад, студентські формування (профком, колегія студентів, студради гуртожитків, „Молода Просвіта”), Союз українок, товариство „Просвіта”. Виховна робота здійснюється у трьох основних напрямах: використання елементів виховання у навчальному процесі; організація кураторства та інформування студентів з найактуальніших питань державотворення в Україні; втілення в практику роботи інших активних форм виховання студентів у позанавчальний час.
В університеті щороку формується календар найважливіших дат і подій, які вшановуються як на рівні навчального закладу, так і його структурних підрозділів. Газета „Світ Університету” на своїх сторінках постійно публікує ці матеріли. Важливе місце у виховній роботі зі студентами займає народний музей історії університету, який відкритий був у 1967 році ( академік Панас Столярчук). Відчутним осередком духовності для співробітників і студентів стала студентська церква Святої Трійці.
Для відпочинку та лікування працівників і студентів університету в мальовничому селищі Східниця, у передгір’ї Карпат, діє пансіонат „Ксеня”.
Національний університет ветеринарної медицини та біотехнологій імені С.З.Ґжицького з 2001 року є членом світового Консорціуму вищих аграрних закладів освіти, а факультет ветеринарної медицини 2003 року став членом Європейської асоціації ветеринарних навчальних закладів.
Версія для друку